Zwroty w sklepie internetowym
Data publikacji 25 grudnia 2019W dzisiejszych czasach często robimy zakupy przez internet. Sklepy internetowe posiadają bowiem bogatą kolekcję towarów. Znajdziemy tam zarówno markowe ubrania, profesjonalne urządzenia elektroniczne, jak i szereg innych interesujących nas rzeczy i usług. A co, kiedy po przysłaniu nam zakupionego towaru, nie będziemy z niego zadowoleni lub po prostu się on nam nie spodoba? Wówczas możliwe są zwroty w sklepie internetowym.
W jaki sposób powinny się one odbyć zgodnie z prawem?
Pamiętajmy, że za każdym razem, kiedy dokonujemy, jako klienci, zakupu w sklepie internetowym, zawieramy ze sprzedawcą tak zwaną umowę sprzedaży na odległość. Taka umowa dotyczy dosłownie wszystkich transakcji, w których nie uczestniczyliśmy osobiście, a zawarliśmy je przy użyciu na przykład naszego komputera. I zawsze mamy też możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość, a tym samym zwrotu przedmiotów nabytych w sklepie internetowym.
Rodzi się pytanie, jaki jest czas na zwrot towaru?
Dany przedsiębiorca powinien nas poinformować o terminie, w którym możemy od odstąpić od umowy sprzedaży. Polskie prawo bardzo dokładnie określa ten czas, czyli 14 dni od momentu, kiedy otrzymamy towar. Co niezwykle istotne, jeśli jednak taki sprzedawca nie poinformuje o możliwości odstąpienia od umowy, to wtedy czas wydłuża się do 12 miesięcy. Aby ułatwić klientom zwrot towarów, sklepy internetowe dołączają do przesyłki odpowiedni formularz, który należy wypełnić. Aby odstąpić od umowy sprzedaży na odległość, możemy poinformować o tym fakcie za pomocą wiadomości e-mail lub zadzwonić.
Co musimy jeszcze wiedzieć? Np. to, że nie trzeba koniecznie podawać podawać przyczyny zwrotu, a odsyłany towar nie zawsze musi być zapakowany w oryginalne i nienaruszone opakowanie (dotyczy to ubrań, butów itp., pod warunkiem, że nie mają śladów użytkowania). Pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Jeżeli już zdecydujemy się na zwrot, to oczywiście sami pokrywamy koszty wysyłki przedmiotu do sklepu. Na szczęście sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam kwotę, którą zapłaciliśmy za transport w momencie kupna produktu w danym sklepie.
Uwaga! W większości przypadków zwrotowi podlega większa część fizycznych towarów, jednak już całkiem inaczej to wygląda, gdy zwroty w sklepie internetowym dotyczą towaru typu „dobra cyfrowe” w postaci muzyki w formacie mp3 lub książki jako ebooka. Wtedy niestety musimy zrzec się prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość, ale w zamian za to możemy z zakupionego przedmiotu korzystać natychmiast!